• Szczepienia kotów

Szczepienia kotów nie są obowiązkowe, ale są zalecane przez lekarzy weterynarii. Szczepienia zasadnicze to te, które chronią nasze futrzaki przed kocim katarem, który może być wywoływany przez herperswirusa jak i przez kaliciwirusa, a także chronią przed panleukopenią wywoływaną przez parwowirusa.

Szczepienia rozpoczynamy od 8 tygodnia życia i powtarzamy trzykrotnie w początkowym okresie życia. W 3 miesiącu dodatkowo możemy wykonać szczepienie przeciwko wściekliźnie – warto zabezpieczyć nasze zwierzę, jeśli będzie wychodziło na zewnątrz. Dzięki temu chronione jest zdrowie kota, jak również i nasze.

W 12 tygodniu życia warto rozszerzyć szczepienie przeciwko chlamydiozie i białaczce. Białaczka jest chorobą zakaźną kotów, dlatego jeśli kot będzie miał styczność z innymi kotami, warto zdecydować się na takie szczepienie. Wirus białaczki przenosi się poprzez kontakt ze śliną zakażonego osobnika, np. podczas korzystania z tych samych misek bądź podczas zabiegów pielęgnacyjnych czy zabawy. Przed wykonaniem szczepienia przeciwko białaczce wykonywany jest test płytkowy z kropli krwi. Test należy powtórzyć dwukrotnie w odstępie 4 tygodni, gdyż zdarzają się wyniki fałszywie ujemne. Podczas tego miesiąca kot nie powinien wychodzić na dwór ani spotykać się z innymi kotami. Istotą wykonania tego testu przed szczepieniem jest fakt, iż kot może być bezobjawowym nosicielem wirusa białaczki, nawet jeśli do tej pory nie miał kontaktu z innymi osobnikami. W jaki sposób więc mógł się zarazić? Otóż do zarażenia mogło dojść podczas życia płodowego, gdy nosicielką była matka. Zaszczepione mogą być tylko koty posiadające negatywny wynik testu w kierunku kociej białaczki.

W 16 tygodniu należy powtórzyć szczepienie przeciwko chorobom zakaźnym. Kolejne po roku, a następne szczepienia wykonujmy co rok. Wyjątkiem jest wścieklizna – tylko u kotów możemy szczepić co 2 lata.
    Przed każdym szczepieniem należy odrobaczyć zwierzę. Kocięta do 6 miesiąca życia zaleca się odrobaczać co miesiąc.
    Pamiętajmy, jeśli pacjent jest osowiały i nie ma apetytu – szczepienie jest przeciwskazane! Warto jednak udać się na wizytę i sprawdzić co dolega naszemu milusińskiemu.