Czym jest sterylizacja?

Jest to zabieg chirurgiczny polegający na nieodwracalnym pozbawieniu płodności suki lub kotki poprzez  usunięcie jajników, jajowodów oraz macicy.

W jakim wieku można wysterylizować sukę lub kotkę?

Zabieg sterylizacji zwykle wykonujemy po pierwszej cieczce u suki lub po pierwszej ruji u kotki. Zabieg ten można wykonać również wcześniej po uzgodnieniu z lekarzem prowadzącym wszystkich korzyści i wad wczesnej sterylizacji.

Jakie są zalety sterylizacji?

Zabieg sterylizacji suk oraz kotek niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim, ograniczamy problem bezdomności zwierząt, ponieważ po wykonaniu zabiegu suka i kotka nie może już zajść w ciążę. Każdy odpowiedzialny właściciel nie powinien dopuszczać do niekontrolowanego rozmnażania zwierząt towarzyszących, co powoduje potem porzucanie kociąt lub szczeniąt i tym samym przepełnienie schronisk dla zwierząt. Powszechny nadal wśród niektórych opiekunów pogląd, że „ suka powinna chociaż raz w życiu zajść w ciążę” jest nieprawdziwy, a na dodatek każda ciąża stanowi duże obciążenie dla zdrowia kotki i suki, u których może dojść do niebezpiecznych dla ich życia powikłań. Niewątpliwą korzyścią wykonania zabiegu sterylizacji jest uniknięcie schorzeń układu rozrodczego takich jak ropomacicze czy nowotwory i torbiele jajników. Wczesna sterylizacja zmniejsza również ryzyko wystąpienia nowotworów gruczołu mlekowego, które w większości mają charakter złośliwy. Poprzez zabieg sterylizacji eliminujemy także problem ciąży urojonej u suk oraz kotek.

Jak należy przygotować zwierzę przed zabiegiem sterylizacji?

Zabieg sterylizacji wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym, dlatego w celu zapewnienia bezpiecznej dla pacjenta narkozy należy wcześniej dokładnie zbadać stan zdrowia kotki i suki. Konieczne jest wykonanie badania morfologicznego i biochemicznego krwi. W przypadku suk powyżej 7 roku życia oraz kotek powyżej 10 roku życia należy zbadać również poziom hormonów tarczycy we krwi. Wskazana przed zabiegiem jest również wizyta kardiologiczna w celu oceny pracy serca. Powyżej wymieniona diagnostyka pozwoli lekarzowi prowadzącemu odpowiednio zakwalifikować zwierzę do zabiegu oraz dokładnie ocenić ryzyko anestezjologiczne związane ze znieczuleniem pacjenta. Przed zabiegiem chirurgicznym zwierzę musi być 8 godzin na czczo, czyli bez jedzenia, natomiast dostęp do wody ograniczamy na 2 godziny przed zabiegiem.

Jak należy zadbać o zwierzę po zabiegu sterylizacji?

Po odebraniu naszego podopiecznego z lecznicy po zabiegu sterylizacji należy zapewnić zwierzęciu ciszę i spokój oraz utrzymywać je w ciepłym pomieszczeniu. Niewielką ilość miękkiego jedzenia oraz wody możemy podać minimum 6 godzin po wykonanym zabiegu. W okresie rekonwalescencji należy ograniczyć aktywność ruchową kotki lub suki, aby zmniejszyć ryzyko rozejścia się szwów. Do czasu zdjęcia szwów rana musi być chroniona przez specjalne ubranie pooperacyjne lub kołnierz ochronny. Lekarz prowadzący wyznacza także obowiązkowe wizyty kontrolne, na których następuje ocena gojenia się rany pooperacyjnej oraz podanie niezbędnych leków przeciwbólowych. Zdjęcie szwów następuje zwykle po 10-12 dniach od wykonania zabiegu, jednak czasem szwy należy utrzymać dłużej, jeżeli tak zaleci lekarz prowadzący.

Zabieg sterylizacji u suki i kotki w Podkowie Leśnej w przychodni weterynaryjnej Morawscy wykonywany jest przez weterynarza chirurga wraz z opieką anestezjologa weterynaryjnego.

W przychodni weterynaryjnej Morawscy w Podkowie Leśnej stosowana jest narkoza wziewna. Jest to obecnie najbezpieczniejszy sposób stosowania narkozy wobec psów lub kotów – stosowanych przez najlepsze kliniki weterynaryjne na całym świecie.

Kastracja kota, psa w przychodni weterynaryjnej Morawscy położonej w Podkowie Leśnej  i jej zalety:

• powoduje zmiany w zachowaniu (kot staje się spokojniejszy, łagodniejszy, bardziej towarzyski, znacznie chętniej pozostaje w domu);
  • zmniejsza kocią, psią potrzebę oddalania się od domu w celu poszukiwania kotki, suki co z kolei minimalizuje ryzyko wypadków komunikacyjnych i innych urazów;
  • redukuje agresję terytorialną i częstotliwość bójek z innymi kotami, co pozwala uniknąć ciężko gojących się ran powstających wskutek pogryzienia czy zakażenia potencjalnie śmiertelnymi chorobami (FeLV, FIV u kotów);
  • eliminuje znaczenie terenu (czyli w tym przypadku naszego mieszkania) moczem o bardzo intensywnym, praktycznie niemożliwym do usunięcia zapachu;
  • usuwa ryzyko rozwoju schorzeń prostaty i jąder;
  • uniemożliwia pokrycie kotki, suki przez co zapobiega niechcianym ciążom.

W naszej przychodni weterynaryjnej położonej w Podkowie Leśnej zabieg kastracji psa, kota wykonywany jest przez weterynarza chirurga pod opieką weterynarza anestezjologa.