Mocznica u kota

Gdy stężenie mocznika w surowicy przekroczy normę, mogą zacząć pojawić się pierwsze objawy mocznicy u kota. Zazwyczaj uwidaczniają się one, gdy stężenie mocznika wzrośnie dwukrotnie ponad wartość graniczną. Co ważne, nawet niewielkie podwyższenie poziomu mocznika powinno zwrócić uwagę lekarza weterynarii na możliwy problem, a tym samym zmobilizować go do dalszych badań.

Pierwsze objawy choroby nerek u kota

Jak może objawiać się niewydolność nerek u kotów? Zacznijmy od tego, że symptomy, są zauważalne dopiero wtedy, gdy około trzy czwarte powierzchni nerek ulegnie już uszkodzeniu. Do tego czasu organizm będzie się adaptował i jakiekolwiek negatywne objawy kliniczne nie będą zauważone.
Zazwyczaj zaczyna się dosyć niewinnie. Możemy zauważyć u kota zmniejszoną aktywność, może nieco słabszy apetyt czy niechęć do zabawy. Co jakiś czas pojawiają się wymioty. Jeśli jesteśmy bardzo spostrzegawczy, możemy zwrócić uwagę na zwiększoną ilość oddawanego moczu przez kota. Jeśli symptomy te zostaną przez właściciela zignorowane i nie wdroży się odpowiedniego leczenia, objawy będą się nasilać.

Postępująca niewydolność nerek u kotów

W następnej kolejności dochodzi do coraz częstszych wymiotów, znacznego osłabienia oraz braku apetytu u kota. Pojawia się też pogorszenie kondycji sierści (staje się matowa i słabo osadzona). Kot zaczyna chudnąć i to w szybkim tempie. Ponieważ nerki tracą swoje zdolności filtracyjne, dochodzi do odwodnienia i utraty elektrolitów (przede wszystkim sodu i potasu), rozwija się kwasica metaboliczna. Może także pojawić się anemia wynikająca z zaburzenia produkcji erytropoetyny w nerkach. To wszystko w szybkim tempie może niestety doprowadzić do przykrego końca.
W naszej przychodni weterynaryjnej położonej w Podkowie Leśnej przyjmuje wysokiej klasy specjalista nefrolog weterynaryjny lek.wet. Magdalena Kraińska Łosek.
Zapraszamy na konsultacje do naszego lekarza od nerek kocich i psich!
Zapisy na konsultacje przyjmujemy pod numerem telefonu 22 758 91 94
Zapraszamy!