Chore nerki u Twojego psa lub kota.

Nerki są głównym narządem odpowiedzialnym za usuwanie toksyn z organizmu i niepotrzebnych produktów metabolicznych. Utrzymują prawidłowe stężenie elektrolitów i wody w organizmie. Nerki pomagają również kontrolować ciśnienie krwi, wspomagają metabolizm wapnia i utrzymanie prawidłowego poziomu fosforu. Ponadto wytwarzają hormon erytropoetynę, który pobudza wytwarzanie krwinek czerwonych. Kiedy nerki nie funkcjonują prawidłowo, toksyny gromadzą się we krwi co powoduje pogorszenie stanu zdrowia, a w konsekwencji niewydolność narządu. Schorzenia nerek oraz dróg moczowych dotyczą coraz większej ilości pacjentów. Aktualne statystyki szacują, że jeden na 10 psów oraz jeden na 3 kotów w przyszłości będzie chorować na choroby nerek.

Pierwsze objawy choroby nerek u kota

Jak może objawiać się niewydolność nerek u kotów? Zacznijmy od tego, że symptomy, są zauważalne dopiero wtedy, gdy około trzy czwarte powierzchni nerek ulegnie już uszkodzeniu. Do tego czasu organizm będzie się adaptował i jakiekolwiek negatywne objawy kliniczne nie będą zauważone.

Zazwyczaj zaczyna się dosyć niewinnie. Możemy zauważyć u kota, psa zmniejszoną aktywność, może nieco słabszy apetyt czy niechęć do zabawy, ruchu, posmutnienie. Co jakiś czas pojawiają się wymioty. Jeśli jesteśmy bardzo spostrzegawczy, możemy zwrócić uwagę na zwiększoną ilość oddawanego moczu przez kota, psa i zwiększone spożycie wody. Jeśli symptomy te zostaną przez właściciela zignorowane i nie wdroży się odpowiedniego leczenia, objawy będą się nasilać.

Postępująca niewydolność nerek u psów i kotów.

W następnej kolejności dochodzi do coraz częstszych wymiotów, znacznego osłabienia oraz braku apetytu u kota lub psa. Pojawia się też pogorszenie kondycji sierści (staje się matowa i słabo osadzona). Kot bądź pies zaczyna chudnąć i to w szybkim tempie. Ponieważ nerki tracą swoje zdolności filtracyjne, dochodzi do odwodnienia i utraty elektrolitów (przede wszystkim sodu i potasu), rozwija się kwasica metaboliczna. Może także pojawić się anemia wynikająca z zaburzenia produkcji erytropoetyny w nerkach. To wszystko w szybkim tempie może niestety doprowadzić do przykrego końca.

W Przychodni Weterynaryjnej Morawscy w Podkowie Leśnej zajmujemy się wykrywaniem i leczeniem chorób układu moczowego u psów i kotów (przewlekłej niewydolności nerek u psa, przewlekłej niewydolności nerek kota, ostrej niewydolności nerek u psa , ostrą niewydolnością nerek u kota, kamicą moczową u psa, kamicą moczową u kota i innymi).
Dysponujemy nowoczesnym sprzętem do diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej, co ułatwia postawienie właściwej diagnozy. Wykonujemy pomiar ciśnienia krwi u psa , kota podczas konsultacji nefrologicznej. Wykonujemy na miejscu badania laboratoryjne ( badanie krwi- morfologia, biochemia, jonometria), obrazowe ( ultrasonografia, radiografia cyfrowa- radiologia przeglądowa i kontrastowa- urografia zstępująca i wstępująca) oraz przygotowujemy materiał do badania cytologicznego i patomorfologicznego ( histopatologia).

Zapraszamy do umawiania się na konsultacje nefrologiczne do naszego lekarza weterynarii nefrologa
dr Magdaleny Kraińskiej.
Pani Doktor Magdalena Kraińska jest wybitnym specjalistą w dziedzinie nefrologii weterynaryjnej.
Państwa zwierzak będzie w profesjonalnych rękach!